למהלך הפרשיות שמות כרך א' - הרב משה בלייכר
ביאור מעמיק לפרשיות שמות-וארא מתוך ראיית המהלך הכללי החורז את פרשיות התורה על פי שעוריו העמוקים של הרב משה בלייכר שליט"א, אש ישיבת שבי חברון.
כריכה קשה, 200 עמ'.
מתוך וויקפדיה
הרב משה בלייכר ולד בבני ברק למשפחה דתית לאומית. בצעירותו למד בישיבת היישוב החדש וישיבת ירושלים לצעירים, ובהמשך למד בישיבת מרכז הרב והיה תלמידם של הרב צבי יהודה הכהן קוק ושל הרב צבי ישראל טאו, לימים נשיא ישיבת הר המור. בגיל צעיר מאוד (23) התמנה לר"מ בישיבת אור עציון. כיהן גם כרב היישוב עצמונה למשך תקופה קצרה. היה שותף למאבק בנסיגה מחבל ימית.
באלול תשמ"ב (1982) הקים את ישיבת שבי חברון בבית רומנו בחברון, וכיהן למעלה מעשרים שנה בראשותה. תחת הנהגתו גדלה הישיבה ואף הוקמו מוסדות נוספים בחברון ובסביבותיה, ובהם הישיבה הקטנה במעלה חבר, והמכינה נתיבות דרור על שמו של דרור וינברג ביישוב תלם. ב-2003 לקה באירוע מוחי ולכן פרש מתפקידו כראש הישיבה בפועל. ממלא מקומו הוא הרב חננאל אתרוג.
שיטתו החינוכית של הרב בלייכר מבוססת על תורת הרב קוק וממשיכי דרכו, ומתמקדת בבניית האישיות של התלמיד בישיבה מבחינה אמונית וערכית. בספריו ובשיעוריו הוא מראה כיצד עניינים הנראים זולים או תמוהים בתנ"ך או בדברי חז"ל נועדו בעצם ללמד תכנים עמוקים בהתגלות האלוקית בעולם.
הרב בלייכר שייך לזרם הממלכתי בציונות הדתית וישיבתו נחשבת לאחת מישיבות הקו. גישתו ביחס לציונות החילונית, בהמשך לרבותיו, היא: "אנחנו הפסקול של הציונות של הדור הקודם. הדור הקודם עשה דברים באינסטינקט בלא להבין למה. כמו שילד נולד, בראשית דרכו הוא אינו שואל שאלות אלא עושה מה שאומרים לו, ורק כשהוא מתבגר הוא מתחיל לשאול שאלות. את התשובות לשאלות האלה אנחנו צריכים לתת, אנחנו המרפא לדור הזה". לשיטתו, "רוח אבותינו היא העומדת ביסוד מדינת ישראל". "הדור הקודם עשה דברים באינסטינקט בלא להבין למה. מה גרם לאנשים שבעטו בכל דבר קדוש להמיר חיי נוחות ושפע חומריים בעליה לארץ ישראל מוכת רעב והמלריה? הרי הם לא היו אנשים דתיים שהמצווה לעלות לארץ דיברה אליהם? אין זאת אלא מעשה שמים שנועד לקבץ את עם ישראל בארצו 'ל'אתחלתא דגאולה' לקראת הגאולה השלמה".
הרב בלייכר היה מהמתנגדים החריפים לשיטת הרבדים ללימוד גמרא וללימוד ה"תנ"ך בגובה העיניים".